Σας προσκαλούμε στην παρουσίαση του βιβλίου Αρχιτεκτονικά Σχέδια ως Μηχανισμοί Διερεύνησης (Architectural Drawings as Investigating Devices) της Μαριάννας Χαριτωνίδου, που θα λάβει χώρα στο Αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Γκαίτε/Goethe-Institut στην Αθήνα στις 22 Ιανουαρίου 2024 στις 18:00.
Για το βιβλίο θα μιλήσουν η συγγραφέας του βιβλίου Μαριάννα Χαριτωνίδου (Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια ΑΣΚΤ), ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης (Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ), ο Αναστάσιος Κωτσιόπουλος (Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ), ο Λόης Παπαδόπουλος (Ομότιμος Καθηγητής ΠΘ) και ο Δημήτρης Φράγκος (Καθηγητής ΑΠΘ).
Θα συντονίσει ο αρχισυντάκτης του ηλεκτρονικού περιοδικού Archetype Μανώλης Οικονόμου.
***
Το βιβλίο Αρχιτεκτονικά Σχέδια ως Μηχανισμοί Διερεύνησης (Architectural Drawings as Investigating Devices) της Μαριάννας Χαριτωνίδου διερευνά τους μετασχηματισμούς των μεθόδων αναπαράστασης στην αρχιτεκτονική και την πολεοδομία. Εντοπίζει και αναλύει τις κυρίαρχες επιστημολογικές προσεγγίσεις στην αρχιτεκτονική και την πολεοδομία κατά τον 20ό και 21ο αιώνα. Εξετάζει τους λόγους για τους οποίους οι αρχιτέκτονες Le Corbusier και Ludwig Mies van der Rohe πριμοδοτούσαν στην αρχιτεκτονική πρακτική τους, τη χρήση της προοπτικής αναπαράστασης.
Στο επίκεντρο του βιβλίου βρίσκονται η έμφαση που έδιναν οι μεταπολεμικοί αρχιτέκτονες που ανήκαν στην Team 10 στα διαγράμματα, οι κριτικές του λειτουργισμού από τους αρχιτέκτονες Aldo Rossi, John Hejduk, Peter Eisenman και Oswald Mathias Ungers και η επανεφεύρεση του αρχιτεκτονικού προγράμματος από τους Bernard Tschumi και Office for Metropolitan Αρχιτεκτονική (OMA). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο πνεύμα της αλήθειας και της σαφήνειας στη μοντερνιστική αρχιτεκτονική, στη σχέση μεταξύ ατόμου και κοινότητας στη μεταπολεμική αρχιτεκτονική, στην αποκωδικοποίηση της σχεδιαστικής διαδικασίας ως συντακτικής αναλογίας και στο παράδειγμα της αυτονομίας στην αρχιτεκτονική των δεκαετιών του 1970 και του 1980, καθώς και στο ενδιαφέρον για τον δυναμικό χαρακτήρα των αστικών συνθηκών και τις δυνατότητες που κρύβει το αρχιτεκτονικό πρόγραμμα στο έργο των Bernard Tschumi και Office for Metropolitan Αρχιτεκτονική (OMA).
Το βιβλίο βασίζεται σε εκτεταμένη αρχειακή έρευνα στον Καναδά, στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη και θα ενδιαφέρει αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες, ερευνητές και φοιτητές αρχιτεκτονικής, αρχιτεκτονικής ιστορίας, θεωρίας, πολιτισμικής θεωρίας, φιλοσοφίας και αισθητικής.
Peter Eisenman, Axonometric Drawing for House VI, 1972. Medium: black ink, coloured ink, and adhesive vinyl on mylar. Dimensions: 609 x 609 mm. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 1280. Provenance: Peter Eisenman; Max Protetch; Private Collection; Edward Cella.
Bernard Tschumi, drawing for the competition for the Parc de La Villette, 1982. Dimensions: 74 × 60 cm. Courtesy Bernard Tschumi Architects © Bernard Tschumi Architects.
John Hejduk, Project from Album of photographs of the models for Project A, 1969. Medium: silver gelatin print photographs. Dimen- sions: 900 × 1400 × 150 mm. Description: Album of photographs of the models for Project A. Small ring-bound album with red cover of black and white photographs of models, elevation and floor plans for disposi- tion of furnishings. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 2304. Provenance: Max Protetch.
John Hejduk, Drawing for Wall House, 1972. Medium: black and coloured ink on paper – felt tip pens. Dimensions: 85 × 273 mm. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 1808. Provenance: Max Protetch.
John Hejduk, B11 from Project B in Album containing 35 pages illus- trating the three projects, projects A, B and C Project, 1969. Medium: offset litho. Dimensions: 458 × 458 mm. Description: Third level colour plate, axonometric. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 2303.b11. Provenance: Max Protetch.
Rem Koolhaas, Elia Zenghelis, Zaha Hadid, Axonometric Drawing for the entry to the competition concerning Roosevelt Island Redevel- opment, 1975. Medium: Pencil and gouache on board. Dimensions: 840 × 1030 mm. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 3070.
Rem Koolhaas, Zoe Zenghelis, Elia Zenghelis, Madelon Vriesendorp, Photo-collage for Exodus, or The Voluntary Prisoners of Architecture, 1972. Final project, AA School of Architecture, London, 1972. Me- dium: Pen, ink photo-collage in colour and black and white, on silver backing. Dimensions: 295 × 418 mm. Exodus started as an answer to a competition by Casabella in 1972, on the theme of “the city as mean- ingful environment”, for which the Berlin Wall is taken as model. Image courtesy of Drawing Matter. Collection No: 3151.5. Provenance: Zoe Zenghelis.
Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο στον εξής ιστότοπο: routledge.com
Ηρώ Καραβία - 20/11/2024
Archetype team - 19/11/2024
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: