ΕΓΓΡΑΨΟΥ

για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!

 Πατώντας 'Subscribe' συμφωνείς με την Πολιτική Απορρήτου

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας!
Εξέχων μεταπολεμικός μοντερνιστής

Εξέχων μεταπολεμικός μοντερνιστής

Ανδρέας Γιακουμακάτος - 22/07/2024 ΧΡΟΝΙΚΟ

Μειλίχιος, προσηνής, ευγενικός, εξίσου «Αμερικανός» και Ιάπων, ο Φουμιχίκο Μάκι αποβίωσε στις 6 Ιουνίου, σε ηλικία 95 ετών. Εμβληματική και ταυτόχρονα «αθόρυβη» μορφή της ιαπωνικής αρχιτεκτονικής, το 1993 κέρδισε το βραβείο Πρίτσκερ αμέσως μετά τον δάσκαλό του Κέντζο Τάνγκε, ενώ τιμήθηκε και με το χρυσό μετάλλιο του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων (2011). Τα έργα του μαρτυρούν την πορεία ενός αδιαπραγμάτευτου μοντερνιστή, όπως ο ίδιος προσδιόριζε τον εαυτό του.  

Ο Μάκι, ο καλύτερος μαθητής του Τάνγκε στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο μαζί με τον Κίσο Κουροκάβα και τον Αράτα Ισοζάκι, δεν επέμεινε όπως οι δύο τελευταίοι με την επεξεργασία της ιαπωνικής οικοδομικής παράδοσης ή με τους μεταμοντέρνους πειραματισμούς. Συνέχισε τις σπουδές στο Χάρβαρντ έως το 1954, δηλαδή στην αμέσως μετά τον Γκρόπιους εποχή, και έγινε ο αγαπητός φοιτητής του νέου διευθυντή της αρχιτεκτονικής σχολής Χοσέ Λουίς Σερτ, εκπροσώπου του καταλανικού μοντέρνου κινήματος του Μεσοπολέμου. Στη συνέχεια δούλεψε στο περίφημο αμερικανικό γραφείο SOM (εμβληματικό εκφραστή του «διεθνούς στιλ» και των στιλπνών ουρανοξυστών) και δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον του Σεντ Λούις. Επέστρεψε στο Τόκιο το 1960 για να συμμετάσχει στην ομάδα των αρχιτεκτόνων που ίδρυσαν το περίφημο κίνημα του ιαπωνικού Μεταβολισμού (από την ελληνική λέξη μεταβολή/οργανική αλλαγή των μητροπολιτικών μεγαδομών).

Συνεπώς, ο Μάκι αφενός επεξεργάστηκε τα στοιχεία της ιαπωνικής παράδοσης σύμφωνα με το μάθημα του Τάνγκε και των μεταβολιστών, αφετέρου αφομοίωσε την εμπειρία του Μπάουχαους και του μοντέρνου κινήματος όπως μεταπολεμικά διδάσκονταν στο Χάρβαρντ και στο αμερικανικό περιβάλλον, αναπτύσσοντας μια ιδιαίτερη, «δυτική» προσωπικότητα. Η σχεδιαστική γραφή αυτού του δεινού και εκλεπτυσμένου designer χαρακτηρίζεται από πυκνότητα, πολλαπλότητα, προοπτικό βάθος, ρυθμική σύνθεση στοιχείων και παιχνίδι κλιμάκων· από μια –ίσως τυπικά ιαπωνική– αντιστικτική πολυπλοκότητα. Ο Μάκι αφενός υπογραμμίζει τη σημασία του εσωτερικού χώρου μέσω της εμπειρίας του πολυεπίπεδου ιαπωνικού «oku» (όπως και στην περίπτωση του Ταντάο Άντο)· αφετέρου επιδιώκει κάθε φορά την ανάγνωση του τόπου και τον σχεδιασμό κατασκευών υψηλής τεχνολογίας, με πολεοδομικές συνδηλώσεις και στόχο όχι απλώς τον «διάλογο» με το περιβάλλον αλλά τη διαχείριση των επικοινωνιακών και εκφραστικών ορίων της αρχιτεκτονικής στη σύγχρονη μητρόπολη.

Αναμφίβολο αριστούργημα αυτής της προσέγγισης είναι το κτίριο πολιτισμού Σπιράλ στο Τόκιο (1984), ένα ποιητικό αρχιτεκτονικό δοκίμιο μέσω της σκηνοθεσίας μιας όψης-πόλης πάνω στην πολυσύχναστη λεωφόρο της Αογιάμα, και της δημιουργίας ενός εσωστρεφούς και ατμοσφαιρικού οπίσθιου χώρου-αρχιτεκτονικού «κήπου» αρμονίας και δοχείου της κοινότητας. Ανάλογου χαρακτήρα είναι το Yerba Buena Center for the Arts στο Σαν Φρανσίσκο (1993) ή το Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Κιότο (1986). Ο Μάκι είναι επίσης ο αρχιτέκτονας του ουρανοξύστη 4 World Trade Center στο Ground Zero της Νέας Υόρκης. Στο πεδίο αντίθετα μιας «νεοπαραδοσιακής» επεξεργασίας κινείται το Δημοτικό Γυμναστήριο στη Φουτζισάβα (Τόκιο, 1984), αφιέρωμα στον Τάνγκε και στα αντίστοιχα γυμναστήρια του δασκάλου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964.

5BA2W3L8RZ.jpg

Κτίριο πολιτισμού Σπιράλ, Τόκιο, 1984


h51_khlwn5.jpg

Κτίριο Σπιράλ. Εσωτερικό


FoH7t2F0Q8.jpg

Yerba Buena Center for the Arts, Σαν Φρανσίσκο, 1993. Δεξιά διακρίνεται το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, έργο του Μάριο Μπότα (1995)


w9dUAIQe5Q.jpg

Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Κιότο, 1986


qQRXG2Bew6.jpg

Δημοτικό Γυμναστήριο, Φουτζισάβα (Τόκιο, 1984)


Πριν λίγα χρόνια είχα την ευκαιρία μιας μακράς συζήτησης μαζί του, στο σχετικά μικρό γραφείο του στην Νταϊκανιάμα του νοτιοδυτικού Τόκιο (εκεί όπου ο ίδιος έχει σχεδιάσει το ευρωπαϊκού χαρακτήρα και ατμόσφαιρας συγκρότημα Hillside Terrace). Φτάσαμε σχεδόν μαζί στο γραφείο του πέντε λεπτά πριν το ραντεβού –αυτός τρέχοντας, για να είναι απολύτως συνεπής απέναντι στον ξένο επισκέπτη. Πολλά από όσα συζητήσαμε βρίσκονται αποτυπωμένα και στο βιβλίο του Nurturing Dreams που εκδόθηκε το 2012 από το MIT Press.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Το Βήμα», 7 Ιουλίου 2024. Οι φωτογραφίες είναι του συγγραφέα.

PRODUCT CATALOGUE

ELTOP Διαχωριστικά WC CUBICALS

ELTOP

Eltop Μεταλλικές Φορμάικες Homapal

ELTOP

Eltop Facades Προσόψεις κτιρίων

ELTOP

Magnicool Mattress

Magniflex Hellas

Kedry Skylife

DESIGN PERGOLA

Υαλοσανίδα GLASROC X

SAINT GOBAIN

Ηχομονωτικό σύστημα αποχέτευσης Skolan Safe από πολυπροπυλένιο

CARAMONDANI HELLAS

Σχισμές αποστράγγισης ομβρίων και κανάλια HDPE

CARAMONDANI HELLAS

HAGODECK Kαλύμματα φρεατίων με επιλογή τελικής επιφάνειας

CARAMONDANI HELLAS
ALL PRODUCTS

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Biomaterials/Βιοϋλικά

Ηρώ Καραβία - 20/11/2024

Τα συστήματα της ALUMIL «ντύνουν» το Κέντρο Φροντίδας ΑμεΑ, το πρώτο κτίριο στο The Ellinikon!

Archetype team - 19/11/2024

Αρχιτεκτονικές κουβέντες» με τον Γιώργο Χατζηστεργίου

Μανώλης Οικονόμου - 18/11/2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

Οctober Issue | 2024
ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ
SUBSCRIBE

ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ARCHETYPE

Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους:

Μέσα από το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου στο archetype.gr Συνδέσου Εδώ
Αν δεν έχεις ήδη λογαριασμό, μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου Εγγράψου Εδώ
Εναλλακτικά, μπορείς να μας στείλεις πληροφορίες και φωτογραφίες για το έργο σου στο info @ archetype.gr Στείλε Πληροφορίες