
ΕΓΓΡΑΨΟΥ
για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.
Κατά τη σχεδίαση ενός προϊόντος, το στάδιο του ιδεασμού χρησιμοποιείται για να προκύψουν μια σειρά από ιδέες και τελικά να προκριθεί η καταλληλότερη. Υπάρχουν μέθοδοι που επιτρέπουν την αποτελεσματική και ολοκληρωμένη καταγραφή των συνειρμών σύλληψης και ανάπτυξης ιδεών. Αυτό προσφέρει όχι μόνο μια δομημένη διαδικασία σχεδίασης, που συντελεί στη δημιουργία περισσότερων ιδεών, αλλά ταυτόχρονα δίνει την ευκαιρία στον σχεδιαστή να επιστρέψει σε προηγούμενο βήμα/στάδιο και να προβεί σε επιπλέον αξιολογήσεις ή δοκιμές.
Σε πρώτη φάση μπορούν να χρησιμοποιηθούν εργαλεία σχεδιαστικής σκέψης, όπως ο εννοιολογικός χάρτης (mind-map) και ο πίνακας διαθέσεων (mood-board). Πρόκειται για σύνολα λέξεων και εικόνων αντίστοιχα, τα οποία έχουν σκοπό τη συγκέντρωση στοιχείων που χαρακτηρίζουν το σχεδιαστικό πρόβλημα και πιθανών κατευθύνσεων που μπορούν να ακολουθηθούν κατά την επίλυσή του.
Τα εργαλεία αυτά χρησιμοποιήθηκαν για τον σχεδιασμό μιας μοντέρνας φωτογραφικής μηχανής. Ο εννοιολογικός χάρτης περιγράφει κάποιες βασικές σκέψεις που συνδέονται με τον σχεδιασμό της φωτογραφικής μηχανής, ως προς τις εμπειρίες που αναμένει ο χρήστης, την εμφάνισή της, τα τεχνικά χαρακτηριστικά της κ.α. (εικόνα 1).
Εικόνα 1: Εννοιολογικός Χάρτης
Ο πίνακας διαθέσεων αποτελεί μια συλλογή εικόνων, που μπορεί να καθοδηγήσει δημιουργικά τον σχεδιαστή προς διάφορες κατευθύνσεις υλοποίησης του προϊόντος π.χ. χρώματα, υλικά, υφές, σχήματα, πιθανές λειτουργίες σχετικά με το ίδιο το προϊόν, τη διάδραση με τον χρήστη (εικόνα 2).
Εικόνα 2: Πίνακας Διαθέσεων
Ίσως η κυριότερη μέθοδος καταγραφής ιδεών είναι αυτή του σκίτσου, αφού πλέον οι σκέψεις και κατευθύνσεις αποτυπώνονται και αποκτούν οπτική υπόσταση. Στην περίπτωση της φωτογραφικής μηχανής δοκιμάστηκαν πιθανές κατευθύνσεις, όπως αρθρωτά ή αποσπώμενα μέρη (modular design), συσκευές τσέπης, στηρίγματα, δυνατότητα πολλαπλών λειτουργιών κλπ (εικόνα 3).
Εικόνα 3: Σκίτσα Ιδεασμού
Κάθε σκίτσο μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για ένα ακόμα, και κάθε σκίτσο παραπάνω είναι ένα βήμα προς τη βέλτιστη λύση, που συνδυάζει τη χρηστικότητα και την καινοτομία. Από τις ιδέες που καταγράφονται, προκύπτουν νέες ιδέες και συνδυασμοί τους. Από τα αρχικά σκίτσα επιλέχθηκαν κάποια που εξελίχθηκαν και απέκτησαν υπόσταση στον χώρο, με αποτέλεσμα να γίνει πιο ακριβής η περιγραφή των λειτουργιών του προϊόντος (π.χ. πώς τοποθετούνται τα εξαρτήματα ή πώς αλληλεπιδρά μαζί του ο χρήστης) (εικόνα 4).
Εικόνα 4: Επεξηγηματικά Σκίτσα
Μόλις επιλεγεί μια ιδέα, μπορεί να περάσει ξανά από ένα νέο στάδιο ιδεασμού -αυτή τη φορά πιο στοχευμένο-, και να γίνει εξερεύνηση περισσότερων εκδοχών της προτεινόμενης λύσης. Έτσι η φωτογραφική μηχανή προτάθηκε να έχει τη μορφή αξεσουάρ, ενώ ταυτόχρονα να είναι διακριτική και εύκολη στη χρήση. Έγιναν επιπλέον σκίτσα για να καθοριστεί το σχήμα του προϊόντος και οι πιθανές λειτουργίες του (εικόνα 5).
Εικόνα 5: Εξερεύνηση Επιλογών
Η ιδέα συνεχίζει να εξελίσσεται, μέχρι ο σχεδιαστής να έχει το πλήρες σχέδιο και το storytelling που το περιβάλλει. Στα τελικά σκίτσα περιγράφονται οι λειτουργίες και οι χρήσεις του προϊόντος, με λειτουργίες αφής, επιπλέον λειτουργίες προτζέκτορα, τη δυνατότητα να δεθεί σε ένα σακίδιο κλπ (εικόνα 6).
Εικόνα 6: Επεξήγηση Ιδέας
Με τη μεταφορά των χαρακτηριστικών του προϊόντος σε ένα σύστημα CAD, γίνεται δυνατή η τελική του φωτορεαλιστική απεικόνιση με λεπτομέρειες, υλικά, υφές κλπ. (εικόνα 7).
Εικόνα 7: Φωτορεαλιστική απεικόνιση
Η χρήση του προτεινόμενου οδικού χάρτη σχεδιασμού μπορεί να μετατρέψει τη διαδικασία παραγωγής ιδεών σε κάτι απτό και διαθέσιμο στον σχεδιαστή ανά πάσα στιγμή, βελτιώνοντας την ποιότητα των ιδεών ως προς το πόσο καλά ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του χρήστη.
Συντάκτες:
Διονύσης Πολυχρονιάδης
Αθανάσιος Μανάβης
Νικόλαος Ευκολίδης
Παναγιώτης Κυράτσης
Διαβάστε επίσης:
Ο ρόλος του ψηφιακού σκίτσου στον σχεδιασμό προϊόντων
Η εφαρμογή των Επιπέδων του Σκίτσου στον Σχεδιασμό Προϊόντων
Διονύσης Πολυχρονιάδης, Δρ Αθανάσιος Μανάβης, Δρ Νικόλαος Ευκολίδης, Δρ Παναγιώτης Κυράτσης - 17/09/2025
Archetype team - 12/09/2025
Χριστίνα Ιωακειμίδου - 10/09/2025
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: