`

ΕΓΓΡΑΨΟΥ

για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!

 Πατώντας 'Subscribe' συμφωνείς με την Πολιτική Απορρήτου

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας!
Παιδικές χαρές: Από τον Van Eyck στον Πικιώνη

Παιδικές χαρές: Από τον Van Eyck στον Πικιώνη

Τάσος Γιαννακόπουλος - 17/04/2024 DESIGN SOCIETY FAVOURITES

Το παιχνίδι στην πόλη και η πόλη μέσα στο παιχνίδι

“Η δομή του παιχνιδιού απορροφά αυτόν που παίζει μέσα του, και τον ελευθερώνει από το βάρος της πρωτοβουλίας, που αποτελεί την πραγματική κόπωση της ύπαρξης.”

Hans Georg Gadamer, Truth and Method

Το παιχνίδι αποτελεί ξεχωριστή οντολογική κατάσταση. Όταν παίζουμε, κάνουμε κάτι που, για όσο διαρκεί, αναστέλλει το βάρος της ύπαρξής μας. Είναι μια πλήρως ανάλαφρη κατάσταση, χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα με απόλυτες συνέπειες, ενώ ταυτόχρονα απαιτεί από τους παίκτες να το πάρουν απολύτως σοβαρά και να υποταχθούν στους κανόνες και στα φυσικά, γεωμετρικά του όρια, που μπορεί να εκτείνονται από τη μικρή ξύλινη επιφάνεια λίγων εκατοστών ενός ταμπλό για τάβλι, μέχρι το μέγεθος ενός ποδοσφαιρικού γηπέδου. Τα παιδιά είναι πιο τυχερά από εμάς τους ενήλικες στο συγκεκριμένο πεδίο. Τους έχει δοθεί συγκεκριμένος χώρος μέσα στην ίδια την πόλη, για να εξασκούν αυτό τους το δικαίωμα. Αυτοί οι χώροι ονομάζονται παιδικές χαρές, είναι μια τυπολογία του τελευταίου αιώνα, μιας και τα παιδιά μέχρι πρόσφατα δεν αναγνωρίζονταν ως ξεχωριστές οντότητες από τις κοινωνίες, και είναι αφιερωμένοι στο παιχνίδι και σε όλες τις υπόλοιπες διαστάσεις που φέρνει μαζί του. 

Οι πιο όμορφες παιδικές χαρές που έχω συναντήσει ποτέ μου, έχουν σχεδιαστεί από τον Ολλανδό αρχιτέκτονα Aldo van Eyck και είναι οι θρυλικές παιδικές χαρές του Άμστερνταμ. Κατασκευάστηκαν εκατοντάδες μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο από τη δημόσια υπηρεσία της πόλης, ως μια στρατηγική αναζωογόνησης και επανακατάληψης από τους πολίτες των κατεστραμμένων, βομβαρδισμένων οικοπέδων της. Ήταν μια πρωτοβουλία που αρχικά τοποθετούσε και τα παιδιά ως μέρος της ανοικοδόμησης και επανασύστασης του αστικού ιστού της πόλης, και προωθούσε τη συναναστροφή και την επαναδιατύπωση των κοινωνικών σχέσεων μέσα στον φυσικό της χώρο. Οι γεωμετρικές κατασκευές του Van Eyck δεν ήταν συγκεκριμένα παιχνίδια που απαιτούσαν συγκεκριμένο παιχνίδι, αλλά πλαστικά γεγονότα στον χώρο, που καλούσαν -με τους ενδιάμεσους χώρους που δημιουργούσαν και τις μορφές που συνέτασσαν- την ελεύθερη ανακάλυψη των φανταστικών πιθανοτήτων του χώρου. Αντί για την ενασχόληση των παιδιών με αγγλικά, γερμανικά, κολυμβητήριο, πιάνο και μπαλέτο, οι παιδικές χαρές του Ολλανδού αρχιτέκτονα εξυπηρετούσαν λιγότερο κανονισμένες και κανονιστικές δραστηριότητες, που είχαν στόχο να αναπτύξουν διαφορετικούς τομείς των δεξιοτήτων τους, όπως είναι η φαντασία, η ευελιξία και η κοινωνικότητα.

afhWuGied1.jpg

Aldo van Eyck, Playground, Amsterdam | rocagallery.com


RhfFwWnsAA.jpg

Aldo van Eyck, Amsterdam | hertzberger.nl


Αντίστοιχη κατεύθυνση έχουν και οι Assemble studio, με τους χώρους και τις εγκαταστάσεις που δημιουργούν για παιδιά. Είναι μια αρκετά παράδοξη για την εποχή κατεύθυνση, που ενθαρρύνει το παιχνίδι χωρίς επίβλεψη από ενηλίκους και με έμφαση στη σωματική δραστηριότητα. Η κολεκτίβα των Assemble είναι πολύ πιθανό να έχει επηρεαστεί από τις λεγόμενες “junk playgrounds” του Δανού αρχιτέκτονα τοπίου Carl Theodor Sorensen, που, βασιζόμενοι στις ιδέες του Friedrich Froebel για το φυσικό παιχνίδι, δημιουργούν τοπία από ξεσκαρταρισμένα αντικείμενα, όπως αυτοκίνητα, στύλους, χαρτοκούτια και ό,τι άλλο μπορεί να απορριφθεί, και σε ένα προστατευμένο από ψηλή πρασινάδα πεδίο τα παιδιά αφήνονται να παίξουν, να φανταστούν και να συνεργαστούν.

3m9ivlgK--.jpg

Assemble Studio, London | assemblestudio.co.uk


Mq7dGbE5Qz.jpg

Assemble Studio, Glasgow | assemblestudio.co.uk


asMlhUHISY.jpg

Carl Theodor Sorensen, Copenhagen | artblart.com


Σε μια πιο αρχιτεκτονική διατύπωση κινείται ο Δημήτρης Πικιώνης στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την περίφημη παιδική χαρά στη Φιλοθέη. Θραύσματα ανοικτά στη σωματική και διανοητική δημιουργικότητα των παιδιών τοποθετούνται στον χώρο, για εκμετάλλευση από τα παιδιά. Μια βάρκα που έχει ξεβραστεί στη στεριά, πέτρες προσεκτικά τοποθετημένες, στύλοι και αρχετυπικές καλύβες ενός πνευματικού τόπου ολοκληρώνουν την οργανική σύνθεση στον χώρο. Σύμβολα πάνω στα δομικά μέλη των εμπνευσμένων από την ιαπωνική αρχιτεκτονική μερών του έργου, δημιουργούν ελεύθερες συσχετίσεις και θεωρήσεις σχετικά με -και πέρα από- τον υφιστάμενο χώρο. Ο ονειρικός τόπος ενός από τα τελευταία έργα του Έλληνα αρχιτέκτονα παραθέτει και υπερθέτει στοιχεία από Δύση και Ανατολή, σε διάλογο και έντονο παιχνίδι αναμεταξύ τους, των ίδιων των μέσων της αρχιτεκτονικής δημιουργίας αυτή τη φορά.

YPxIUcDP4v.jpg

Dimitris Pikionis, Athens | doma.archi


zjLz5B6MyX.jpg

Dimitris Pikionis, Athens | doma.archi


Σε έναν κόσμο που οι δημόσιοι χώροι συμπυκνώνονται συνέχεια, οι παιδικές χαρές κάτι υπενθυμίζουν. Σε κοινωνίες όπου η κατανάλωση πάσης μορφής ενέργειας με στόχο κάποιο απώτερο παραγωγικό διακύβευμα είναι το πρότυπο, το ελεύθερο παιχνίδι σπανίζει. Κατασκευάζουν την εκτέλεση ενός ενδιαφέροντος τίποτα με μοναδικό σκοπό την αγνή παιδική απόλαυση. Εξάλλου, και για να γυρίσουμε κυκλικά στον Van Eyck σαν σε γύρω-γύρω όλοι, μια πόλη που δεν έχει χώρο για το παιδί, είναι ένα διαβολικό πράγμα.


Επιπλέον άρθρα από τον ίδιο:

Αστικό Τοτέμ
Οι προσεγμένες εκδόσεις του VOID έχουν κατοικήσει έναν γυαλιστερό, γαλβανισμένο όγκο στη Ζαΐμη.

j-OwEXKSwQ.jpg


Απορριμμάτων Εγκώμιο
Ο λόγος για το Pink House που βρίσκεται στο ακριτικό νησί του Καστελόριζου. Σχεδιασμένο από τον Έλληνα designer Savvas Laz, το συγκεκριμένο σπίτι κάνει αίσθηση.

KlwiaICiim.jpg


PRODUCT CATALOGUE

ΝΕΟ!

Maestro Dual Mattress

Magniflex Hellas

Υαλοσανίδα GLASROC X

SAINT GOBAIN

ES64 LESS FRAME 2.0 ΕΤΕΜ

ETEM

Σχισμές αποστράγγισης για ντουσιέρες από ανοξείδωτο χάλυβα Dallmer Ceraline από την Caramondani Hellas

CARAMONDANI HELLAS
ALL PRODUCTS

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Ατραπός του Κρασιού: Οινοποιείο και πολιτιστικό κέντρο στη Νεμέα

Μαθιουδάκης Αναστάσης, Μαρκέλλου Αγγελική, Παγουρδάκης Σταύρος - 29/04/2024

Βρεφονηπιακός Σταθμός Κοινότητας Παπάγου

Archetype team - 26/04/2024

Vitra: Η ιστορική πορεία στο design και η έδρα στην Ελλάδα

Βασίλης Ξιφαράς - 24/04/2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

February Issue vol.2 | 2024
ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ
SUBSCRIBE

ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ARCHETYPE

Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους:

Μέσα από το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου στο archetype.gr Συνδέσου Εδώ
Αν δεν έχεις ήδη λογαριασμό, μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου Εγγράψου Εδώ
Εναλλακτικά, μπορείς να μας στείλεις πληροφορίες και φωτογραφίες για το έργο σου στο info @ archetype.gr Στείλε Πληροφορίες