Διαλέξεις του MΑRΚ CRINSON
Καθηγητή Αρχιτεκτονικής Ιστορίας στο Birkbeck (University of London),
Προέδρου του European Architectural History Network (Ευρωπαϊκού Δικτύου Αρχιτεκτονικής Ιστορίας)
στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ο τομέας Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας και το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, προσκαλούν στην Ελλάδα και έχουν τη χαρά να φιλοξενούν τον καθηγητή Mark Crinson, Καθηγητή Αρχιτεκτονικής Ιστορίας στο Birkbeck (University of London), Πρόεδρο του European Architectural History Network (Ευρωπαϊκού Δικτύου Αρχιτεκτονικής Ιστορίας) για μια σειρά ομιλιών και παρουσιάσεων στο πλαίσιο των τακτικών εκδηλώσεων που διοργανώνουν με προσκεκλημένους διεθνούς κύρους.
H πρώτη ομιλία θα παρουσιαστεί στο Αμφιθέατρο Δάκαρη, στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Πανεπιστημιούπολη Δουρούτης, Ιωάννινα 45110, την Τρίτη 16 Απριλίου 2019, ώρα 18.00 με θέμα:
‘The East is a Career’: Postcolonial Theory and Architectural History
Περίληψη
Το πολυσυζητημένο βιβλίο του Edward Said Οριενταλισμός προκάλεσε έναν τεράστιο αντίκτυπο σε όλες τις ανθρωπιστικές επιστήμες μετά την έκδοσή του το 1978. Το βασικό του επιχείρημα, ότι δηλαδή η δυτική λογοτεχνία και επιστημονική έρευνα είχαν έντονη συμμετοχή στην άσκηση της αποικιοκρατικής εξουσίας, αλλά και η χρήση -που έκανε το βιβλίο- μίας σειράς κριτικών εννοιών αντλημένων από τον Foucault και τον Gramsci, βοήθησαν τον Said να συνδέσει τις σύγχρονες Αμερικανικές εμπλοκές στη Μέση Ανατολή με τις Ναπολεόντιες αποστολές στρατευμάτων και διακεκριμένων επιστημόνων στην Αίγυπτο διακόσια περίπου χρόνια πριν. Ζητήματα που σχετίζονται με το πώς θα μπορούσαν οι οξυδερκείς παρατηρήσεις και τα θεωρητικά εργαλεία του Said να χρησιμοποιηθούν σε άλλες περιοχές (τέχνη, αρχιτεκτονική, ιστορία), άρχισαν αμέσως να ασκούν πίεση σε όσους δεν απέρριπταν συλλήβδην τα επιχειρήματά του. Σε αυτήν την ομιλία ο καθηγητής Crinson θα ασχοληθεί με την «ανατολή ως καριέρα», υπό την έννοια του αντίκτυπου που μπορεί να είχε η μετα-αποικιακή θεωρία πάνω στην ιστορία της αρχιτεκτονικής (και εμμέσως την ιστορία της τέχνης) κατά την περίοδο που ακολούθησε την έκδοση του βιβλίου του Said. Η δική του δουλειά στην περιοχή αυτή θα χρησιμοποιηθεί ως ένας από τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε κανείς να διερευνήσει το θέμα αυτό, καθώς ειδικά η δουλειά του αυτή χαρακτηρίζεται τόσο από έναν έντονο θαυμασμό για τα επιτεύγματα του Said όσο και από μία κριτική προσέγγιση σε κεντρικούς όρους της έρευνάς του.
Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Αμφιθέατρο Δάκαρη, Φιλοσοφική Σχολή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Πανεπιστημιούπολη Δουρούτης, Ιωάννινα 45110, Τρίτη 16 Απριλίου 2019, ώρα 18:00.
Η δεύτερη ομιλία θα γίνει στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αμφιθέατρο Επιστημονικού και Τεχνολογικού Πάρκου Ηπείρου, Λεωφόρος Στ. Νιάρχου, Ιωάννινα 45110, την Τετάρτη 17 Απριλίου 2019, ώρα 18:00 με θέμα:
Devil’s Darkness: Pollution and Architecture in the ‘First Industrial City’
Περίληψη
Αυτό που έχει ονομαστεί ‘fossil economy’ έχει μία βαθιά και συνεχιζόμενη σχέση με τον καθημερινό πολιτισμό. Αλλά ενώ οι ιστορίες της οικονομίας των πετρελαιοειδών έχουν αποκτήσει μία ιδιαίτερα πιεστική επικαιρότητα –ειδικά, καθώς προσπαθούμε να βρούμε τα μέσα για να καταλάβουμε και να δαμάσουμε αυτές τις επιδεινούμενες κλιματικές αλλαγές των οποίων η ένταση αυξάνεται από τη Βιομηχανική Επανάσταση και μετά–, η πολιτισμική λογική αυτής της οικονομίας χρειάζεται την ίδια προσοχή και μελέτη. Μελετώνται λοιπόν οι πολιτισμικοί τρόποι διατήρησης της οικονομίας αυτής, η ηρωική λατρεία που της αποδίδεται, οι απάτες της, οι δικαιολογήσεις και οι αποκηρύξεις της, και οι ομολογίες καλής πίστης που της αποδίδονται. Σε αυτήν την ομιλία ο καθηγητής Crinson ασχολείται με τη μελέτη αυτής της πολιτισμικής λογικής, ώστε να κατανοήσει καλύτερα το πώς λειτούργησε στους ιστούς της βιομηχανικής πόλης και των δορυφόρων της. Προς αυτήν την κατεύθυνση διερευνώνται οι ποικίλες διασυνδέσεις που συνένωσαν διαφορετικά είδη χώρου, ενεργειακών συστημάτων και ανθρώπινης εργασίας, με τις πολιτισμικές μορφές της αρχιτεκτονικής, της λογοτεχνίας και της τέχνης. Σε ένα επίπεδο, λοιπόν, αυτή η ομιλία ασχολείται με τον καπνό και τη σχέση του με την αρχιτεκτονική στην πρώτη βιομηχανική πόλη, το Manchester. Σε ένα άλλο επίπεδο ασχολείται με το πώς μπορούμε να γράψουμε την ιστορία του δομημένου περιβάλλοντος ως μία ιστορία που θα είναι ξανά μέρος του ίδιου του περιβάλλοντος.
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αμφιθέατρο Επιστημονικού και Τεχνολογικού Πάρκου Ηπείρου, Λεωφόρος Στ. Νιάρχου, Ιωάννινα 45110, Τετάρτη 17 Απριλίου 2019, ώρα 18:00.
Με αφορμή την πρόσκλησή του από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ο ομιλητής θα φιλοξενηθεί και από την ΕΕΙΤ (Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών της Τέχνης) και θα δώσει μία ακόμη ομιλία στην Αθήνα. Για περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ.
Η τρίτη ομιλία θα γίνει στο Αμφιθέατρο της Νέας Βιβλιοθήκης Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256, Αθήνα, την Πέμπτη 11 Απριλίου 2019 στις 19:00 (ομιλία ενταγμένη στις διδακτικές δραστηριότητες των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που διοργανώνουν την επίσκεψη), με θέμα:
Babel as Modernism
Περίληψη
Οι επιπτώσεις της ηθικής του διεθνισμού –οι προσδοκίες, οι αποτυχίες, οι διάφορες εκφάνσεις του– για τη μοντέρνα αρχιτεκτονική, έχουν παραμεληθεί εδώ και πολύ καιρό από τους ιστορικούς της αρχιτεκτονικής. Στο βιβλίο του, Ξαναχτίζοντας τη Βαβέλ: Μοντέρνα Αρχιτεκτονική και Διεθνισμός, που εκδόθηκε το 2017, ο ομιλητής ανανέωσε το ενδιαφέρον για αυτή τη σχέση, υποστηρίζοντας τόσο την κεντρική σημασία του διεθνισμού για τον μοντερνισμό, όσο και την επικαιρότητά του σήμερα. Ειδικότερα, σε αυτή τη διάλεξη, ο καθηγητής Crinson θα εξετάσει μια μορφή διεθνισμού στην αρχιτεκτονική, την οποία αποκαλεί «Σειριακή διάταξη». Αυτή αποτέλεσε κατεξοχήν υπόδειγμα για τη Λεωφόρο των Εθνών στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1900. Παρόλο που το υλικό αυτό είναι γνωστό, πρόθεση του ομιλητή είναι να το εξετάσει με μια διαφορετική ματιά· αρχικά ως μία «δομή-αποκύημα της φαντασίας» (‘fantasy structure’), στη συνέχεια να παρουσιάσει πώς υιοθετήθηκε από το μοντέρνο κίνημα που αναδύθηκε τη δεκαετία του 1920 και να τονίσει τη στενή σχέση που είχε με την αποστολή διεθνικής διακυβέρνησης που χαρακτήριζε την Κοινωνία των Εθνών. Ο ομιλητής θα επιχειρηματολογήσει ότι η «Σειριακή διάταξη» μεταφέρθηκε στον μοντερνισμό, αν και με διαφορετική μορφή, χωρίς την ίδια αντίληψη του ιστορικού χρόνου και σίγουρα χωρίς την επιφανειακότητα των εκλεκτικιστικών εθνικών ταυτοτήτων, αλλά με μία παρόμοια αίσθηση εθνικής αντιπροσώπευσης και κατάρρευσης του γεωγραφικού χώρου.
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, Αμφιθέατρο Νέας Βιβλιοθήκης, Πειραιώς 256, Αθήνα, Πέμπτη 11 Απριλίου 2019, ώρα 19:00.
Είσοδος ελεύθερη – Οι διαλέξεις θα δοθούν στα Αγγλικά.
Θα προηγηθούν εισαγωγές και θα ακολουθήσει συζήτηση.
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στους Άρη Σαραφιανό (asarafia@uoi.gr) και Αριστοτέλη Δημητρακόπουλο (ardim@uoi.gr)
MΑRΚ CRINSON Βιογραφικά στοιχεία
Ο Mark Crinson είναι Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Ιστορίας στο Birkbeck (University of London), όπου και διευθύνει το Κέντρο Αρχιτεκτονικού Χώρου και Κοινωνίας. Το έργο του βοήθησε στην επιτυχημένη μεταφύτευση, τον εμπλουτισμό και την εδραίωση των μετααποικιακών σπουδών και μεθόδων στην ιστορία της αρχιτεκτονικής και την ιστορία της τέχνης, δύο επιστήμες τις οποίες η διεπιστημονική του προσέγγιση γεφυρώνει με παραδειγματική αποτελεσματικότητα. Εκτός από αρχιτέκτονες και ιστορικούς της τέχνης και της αρχιτεκτονικής η δουλειά του ενδιαφέρει ιστορικούς, ιστορικούς των πόλεων, ιστορικούς της λογοτεχνίας, καλλιτέχνες, και όλους όσους ασχολούνται με ζητήματα πολιτισμικής θεωρίας, υγιεινής, ιατρικής και περιβάλλοντος. Έχει δημοσιεύσει αρκετά βιβλία: Empire Building: Victorian Architecture and Orientalism (1996), Modern Architecture and the End of Empire (2003), Stirling and Gowan: Architecture from Austerity to Affluence (2012), Rebuilding Babel: Modern Architecture and Internationalism (2017), Alison and Peter Smithson (2018), και (με τον Richard J. Williams), The Architecture of Art History (2018). Αυτή την περίοδο εργάζεται σε μια μελέτη για το Μάντσεστερ στον 19ο αιώνα, με τον προσωρινό τίτλο After Shock: Architecture and Image in the First Industrial City. Είναι Πρόεδρος του European Architectural History Network.
Ως Πρόεδρος του EAHN (Ευρωπαϊκού Δικτύου Αρχιτεκτονικής Ιστορίας) θα κάνει επίσης σύντομη παρουσίαση για το δίκτυο, του σκοπούς του και το πώς μπορεί να γίνει κάποιος μέλος. Θα αναφερθεί, ακόμα, στα συνέδρια που οργανώνει το δίκτυο, τις διάφορες ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος στο εσωτερικό του και το περιοδικό Architectural Histories.
Ομιλία ενταγμένη στις διδακτικές δραστηριότητες των Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που διοργανώνουν την επίσκεψη. Για περισσότερες πληροφορίες, απευθυνθείτε στον Αριστοτέλη Δημητρακόπουλο, ardim@uoi.gr
Ηρώ Καραβία - 20/11/2024
Archetype team - 19/11/2024
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: