ΠΕΡΙΟΧΗ:
Σιμπίου, Romania
Για τον σχεδιασμό της νέας αγοράς του Σιμπίν, η κύρια ιδέα προέρχεται από τις πολλαπλές στέγες που υπάρχουν στον κτιριακό ορίζοντα της παλιάς πόλης. Το σύστημα αλληλοεπικαλυπτόμενων στεγάσεων οργανώνει τις ημιυπαίθριες και τις κλειστές περιοχές πώλησης σε όλα τα επίπεδα της αγοράς. Οι στέγες στηρίζονται σε γλυπτικές μεταλλικές κολώνες, οργανικής μορφής.
Καθοριστική για τη συνολική πρόταση είναι η πρόθεση για επέκταση και αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, μέσα από την ανάπτυξη του κτιριακού συνόλου της αγοράς και του υπέργειου πάρκινγκ. Η αγορά στο ισόγειο είναι διαπερατή από όλες τις κατευθύνσεις, δίνοντας τη δυνατότητα στον επισκέπτη να περιηγηθεί εύκολα εξαιτίας της σαφούς διάταξης των σημείων πώλησης που οργανώνονται γύρω από ένα μεγάλο αίθριο – πλατεία που βρίσκεται στο κέντρο της σύνθεσης.
Το αίθριο φέρνει το φως και το φυσικό περιβάλλον στο κέντρο της αγοράς. Αναβαθμίζει τον δημόσιο χώρο για στάση και ξεκούραση, εισάγοντας το στοιχείο του νερού που ήταν κυρίαρχο παλαιότερα, όταν ο ποταμός Σιμπίν πλημμύριζε την περιοχή. Στοιχείο του δημόσιου χώρου στο αίθριο αποτελούν τα ίχνη του μεσαιωνικού τείχους της πόλης, τμήμα του οποίου πιθανόν βρίσκεται εκεί και υπάρχει πρόθεση να είναι ορατό διαμέσου γυάλινης επιφάνειας στο δάπεδο.
Η ενοποίηση της αγοράς με το ποτάμι ενισχύεται από την ευθύγραμμη ζώνη του δημόσιου χώρου – πλατείας που αναπτύσσεται μπροστά από την αγορά επί της οδού Malului, με χρήσεις καταστημάτων εστίασης, μόνιμων καθιστικών και άλλων στοιχείων αστικού σχεδιασμού, φυτεύσεις κλπ.
Στο πλατύ κλιμακοστάσιο που αποτελεί τη συνέχεια του δημόσιου χώρου στην κατακόρυφη σύνδεση των επιπέδων, δημιουργούνται επιπλέον καθιστικά και περιοχές φυτεύσεων. Στους χρήστες που θα καθίσουν στη σκάλα δίνεται η δυνατότητα να έχουν ενδιαφέρουσες οπτικές φυγές προς το ποτάμι.
Οι κλειστοί χώροι της αγοράς αναπτύσσονται στον ισόγειο και στον πρώτο όροφο και οργανώνονται παράλληλα με το αίθριο, καθώς και με έναν εσωτερικό εξώστη που δημιουργείται μέσα στο κλειστό τμήμα. Ο εσωτερικός εξώστης αφήνει τον επισκέπτη να ενοποιήσει νοητά τα δύο επίπεδα της κλειστής αγοράς. Το κλειστό τμήμα της αγοράς προστατεύει τον χειμώνα τους χρήστες από τις καιρικές συνθήκες, ενώ κατά τους θερινούς μήνες μεγάλα υαλοστάσια στις όψεις ανοίγουν για φυσικό δροσισμό.
Το επίπεδο της ταράτσας δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να δουν το πανόραμα των κτιρίων του ιστορικού κέντρου της πόλης, και να περπατήσουν πάνω στις φυτεμένες στέγες της αγοράς που προσανατολίζονται προς το ποτάμι και αποτελούν την επέκταση του δημόσιου χώρου σε αυτή τη στάθμη.
Οι επικαλύψεις των στεγών είναι πολύχρωμες, αφού αντανακλούν την πολυχρωμία των προσόψεων των κτιρίων του ιστορικού κέντρου. Οι επιφάνειες από τούβλο στις όψεις επίσης αντανακλούν κομμάτι της υλικότητας της παλιάς πόλης. Η επιδερμίδα από corten που διατρέχει τις όψεις στο υπέργειο πάρκινγκ και εν μέρει τις όψεις της αγοράς, δημιουργεί τη σύνδεση με τον χρόνο και την ιστορική εξέλιξη της πόλης ανά τους αιώνες.
Πηγή έμπνευσης αποτελούν τα «μάτια των στεγών του Σιμπίου». Αυτό το στοιχείο μεταγράφτηκε στη φόρμα της επιδερμίδας από corten στις όψεις του κτιριακού συνόλου, αφού πρώτα στράφηκε κατά 90 μοίρες. Το ίδιο στοιχείο συναντάμε στον αστικό σχεδιασμό επί του εδάφους, όπως σε βασικές χαράξεις, καθιστικά, φυτεύσεις και επιφάνειες νερού.
Οι άξονες κίνησης που ορίστηκαν, εισάγουν τον επισκέπτη εντός της αγοράς από όλους τους δρόμους που υπάρχουν γύρω από αυτήν. Τα αυτοκίνητα προσεγγίζουν το κτίριο στάθμευσης από την οδό Turnului, οι μοτοσικλέτες από την οδό Piata Cibin, ενώ τα ποδήλατα και τα scooter από κάθε κατεύθυνση. Απέναντι από το πάρκινγκ επί της οδού Turnului, οργανώνονται κάτω από ένα ενιαίο στέγαστρο όλες οι λειτουργίες κινητικότητας, όπως αστική συγκοινωνία, ταξί, τουριστικά λεωφορεία, αλλά και ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα και sqooter.
Μέσω της αναδιάταξης των δημοσίων χώρων για πεζούς, ποδηλάτες και οχήματα, επιχειρήθηκε να αναβαθμιστεί ο δημόσιος χώρος. Δημιουργώντας δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, η πρόταση στοχεύει να ανακουφίσει τους οδικούς άξονες της περιοχής μελέτης από την άναρχη στάθμευση των αυτοκινήτων και να αποδώσει ξανά τον δημόσιο χώρο στους κατοίκους της πόλης και στους επισκέπτες.
Η πολυχρωμία των προσόψεων της πόλης αντανακλάται στα μοτίβα των πολύχρωμων πλακιδίων που διαχέονται σε πλατείες και άλλους κοινόχρηστους χώρους της περιοχής παρέμβασης, που στόχο έχουν να κατευθύνουν τον επισκέπτη στα σημεία ενδιαφέροντος και να συνδέσουν την αγορά Cibin με το ιστορικό κέντρο της πόλης, δημιουργώντας έναν συνεκτικό περίπατο.
Η αναδιοργάνωση των λειτουργιών και οι νέες ποιότητες στον αστικό σχεδιασμό, έχουν κυρίως στο επίκεντρο τις πλατείες Gong και Coroana. Για την πρόταση της πλατείας του θεάτρου Gong, βασική επιδίωξη αποτέλεσε το μεγάλωμα του ωφέλιμου χώρου της, έτσι ώστε αυτή να μπορεί να παραλάβει με άνεση τις κινήσεις και ροές από και προς το θέατρο κατά τη λειτουργία του. Ταυτόχρονα πρόθεση αποτέλεσε η πλατεία να μπορεί να υποδεχτεί καλλιτεχνικά δρώμενα που θα πηγάζουν από το ίδιο το θέατρο ή και ανεξάρτητα από αυτό.
Η πρόσοψη του θεάτρου και η γεωμετρία του αποτέλεσαν τη βάση για την ανάπτυξη της συνθετικής ιδέας, για τη δημιουργία καθιστικών και επιφανειών σκιασμού και φύτευσης. Αξιοποιήθηκαν η μορφολογία και οι κλίσεις του εδάφους της περιοχής, έτσι ώστε η στάθμη της πλατείας να είναι σε βύθιση σε σχέση με την οδό Αλεξάντρου Οντομπέσκου. Τα χρωματιστά πλακίδια στα δάπεδα δημιουργούν εδώ μια παιχνιδιάρικη ατμόσφαιρα γύρω από το θέατρο.
Η ευρύτερη περιοχή του θεάτρου Gong αναβαθμίστηκε με την αναδιάταξη του πλάτους των οδών και των ζωνών κίνησης των πεζών. Αξιοποιήθηκαν μικρά αστικά κενά για τον σχεδιασμό καθιστικών, φυτεύσεων και μιας στάσης αστικού λεωφορείου.
Η πλατεία Coroana και τα ενδιάμεσα σημεία ενδιαφέροντος που δημιουργούνται με τον εξορθολογισμό και την επαναρύθμιση των αξόνων αυτοκινήτων, πεζών και οχημάτων, δημιουργούν μια διαδρομή που κατευθύνει τον χρήστη από την αγορά προς τα τοπόσημα της πόλης, όπως το “Saint Mary” Evangelical Cathedral και το «The Stairs Tower».
Στο πεζοδρομημένο τμήμα της οδού Turnului συνεχίζεται η γραμμική παρουσία του νερού στο δάπεδο, γύρω από το οποίο αναπτύσσονται τα πολύχρωμα μοτίβα, ενώ ταυτόχρονα διατάσσονται δύο μεγάλα καθιστικά ως χώροι ξεκούρασης.
Με βάση τις παραπάνω συνθετικές αρχές, σχεδιάζονται παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας και στις υπόλοιπες οδούς που βρίσκονται στην περιοχή παρέμβασης. Τέλος προτείνεται δίκτυο ποδηλατόδρομου που συνδέει την αγορά Cibin και οδεύει δια μέσω της οδού Turnului προς την πλατεία Coroana, και από εκεί δια μέσω των οδών Targu Pestelui και Targu Vinului (οδοί εκτός περιοχής παρέμβασης) στην οδό Masarilor που καταλήγει ξανά στην περιοχή της αγοράς, ολοκληρώνοντας έτσι έναν δακτύλιο ποδηλατοδρόμου μέσα στην πόλη.
Αρχιτεκτονική Μελέτη & Σχεδιασμός: P9 Arch Studio
Ομάδα μελέτης: Ιωάννης Παναγιώτου, Αρχιτέκτονας Msc, PGDip | Αναστάσιος Μπαλατσούκας, Αρχιτέκτονας Msc, PGDip
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: