ΕΓΓΡΑΨΟΥ

για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!

 Πατώντας 'Subscribe' συμφωνείς με την Πολιτική Απορρήτου

Ευχαριστούμε για την εγγραφή σας!

Uploaded by: Archetype Editor

Αρσάκεια Σχολεία Πατρών


ΠΕΡΙΟΧΗ:
Πάτρα, Ελλάδα

Δημοσιεύθηκε: 13/9/24

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το κτιριολογικό πρόγραμμα του συγκροτήματος προέβλεπε την ανέγερση Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Θεάτρου, Βιβλιοθήκης, Κλειστού Γυμναστήριου, καθώς και κτηρίου Διοίκησης, συνολικού εμβαδού 12.600τ.μ.  

Το οικόπεδο είναι επικλινές με έντονες κλίσεις, και ορίζεται στην ανατολική πλευρά από επαρχιακό δρόμο και στη νότια -νοτιοδυτική πλευρά από το ρέμα της Ξυλοκέρας. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του οικοπέδου είναι η πανοραμική θέα προς τον Πατραϊκό Κόλπο που βρίσκεται προς Βορρά.

Η σύνθεση οργανώνεται σύμφωνα με σύστημα ορθοκανονικών αξόνων, ακολουθώντας τη φυσική κλίση του εδάφους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του οικοπέδου.

Το κάθε Σχολείο έχει τη δική του δομή και διαφορετική τυπολογική οργάνωση, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των διαφορετικών ομάδων ηλικιών των μαθητών και να διατηρεί την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του. Η επανάληψη ορισμένων στοιχείων των κτιριακών όγκων, όπως της μονάδας της αίθουσας διδασκαλίας, τόσο σε οριζόντιο όσο και σε κατακόρυφο επίπεδο, δημιουργεί ένα αναγνώσιμο και διακριτό στοιχείο της σύνθεσης που συνδέει το ένα κτήριο με το άλλο. Τα στοιχεία αυτά συμβάλλουν επίσης στη δημιουργία ενότητας ύφους μεταξύ των κτηρίων του σχολικού συγκροτήματος.

Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2004 με την κατασκευή του Δημοτικού. Το κτήριο είναι οργανωμένο γύρω από ένα αίθριο, μια μεγάλη εσωτερική αυλή που αποτελεί την “καρδιά” του Σχολείου. Οι κινήσεις προς τους χώρους διδασκαλίας αναπτύσσονται στις περιμετρικές στοές του αιθριακού χώρου, τονίζοντας τον εσωστρεφή του χαρακτήρα. Η εκμετάλλευση της φυσικής κλίσης του εδάφους επιτρέπει τη δημιουργία κερκίδων που υποβοηθούν την ανάπτυξη συλλογικών δραστηριοτήτων, δίνοντας ζωή στον χώρο και συμβάλλοντας στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.

Ιδιαίτερα σημαντικός για τη λειτουργία του Σχολείου είναι ο μεγάλος μεταβατικός χώρος της Εισόδου με τις δυνατότητες Πολλαπλών Χρήσεων που παρέχει (συγκεντρώσεις, εκθέσεις, μουσικές εκδηλώσεις κλπ). Η χωροθέτησή του πάνω στον βασικό άξονα κίνησης, επιτρέπει την οπτική και λειτουργική ενοποίηση του αιθρίου με τον δρόμο.

Ο σχεδιασμός των επιμέρους ενοτήτων των αιθουσών ανταποκρίνεται στις ανάγκες των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων των μαθητών και μαθητριών του Σχολείου. Οι αίθουσες των μικρότερων τάξεων έχουν ιδιαίτερο αύλειο χώρο προς την εξωτερική πλευρά του κτηρίου, όπως εξάλλου και το Γυμναστήριο.

Τα υλικά και τα γαιώδη χρώματα βοηθούν ώστε το κτήριο να εντάσσεται αρμονικά στο φυσικό περιβάλλον και το τοπίο της περιοχής. Η αδρότητα των υλικών είναι εξαιρετικά πολύτιμη, ιδίως σε μια χώρα σαν τη δική μας που χαρακτηρίζεται από ένα έντονο και εκτυφλωτικό φως που πέφτει πάνω τους και διαχέεται, αναδεικνύοντας χρώματα και υφές, δημιουργώντας πάμπολλες φωτοσκιάσεις, τονικότητες και διαβαθμίσεις. Χρησιμοποιούνται το άβαφο ανεπίχρηστο σκυρόδεμα, ανεπίχρηστες τσιμεντοπλινθοδομές και επιχρίσματα σε γαιώδη χρώματα. Οι μεταλλικές και οι ξύλινες κατασκευές συμπληρώνουν την εικόνα του συγκροτήματος. 

dpQ44hihdb.jpg


Αρχιτέκτονες: Δημήτρης Ησαΐας- Τάσης Παπαϊωάννου
Συνεργάτης αρχιτέκτονας: Σταύρος Γυφτόπουλος
Ομάδα Μελέτης: Θύμης Δούγκας, Μαρία Κυριαζή, Νικολέτα Λαχανά, αρχιτέκτονες
Στατική Μελέτη: Π. Πάγκαλος- Α. Παπαθανασιού
Η/Μ  Μελέτη: ΦΑΣΜΑ- ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Ε.Π.Ε
Κατασκευή: ΑΚΤΩΡ
Ιδιοκτήτης: ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ


The Arsakeion of Patras has been constructed in a lot of 42 stremma at the region of the municipality of Rion. The building program of the compound involved the construction of a Kindergarten, a Primary School, a Junior High School, a High School, a Theater, a Library, an Indoor Gymnasium and an Administration Building of a total extend of 12,000 square meters.

The construction site of the school compound is extremely slopped and from the east side is defined by the street and from the south-southwest side by a small riverbed. The site has a view to the Patraic Gulf located to the north.

The building of the Primary School was concluded in the summer of 2004 and is organized around an atrium, a big “surrounded” courtyard that consists the “core” of the school. The movement to the classrooms develops in the peripheral arcades of the atrium, underscoring its introvert character. The exploitation of the natural slope of the ground allows the construction of seats, which promote the development of collective activities. The collective activities in turn give life to this space and contribute to the socialization of the children.

The compositional choice of the archetypal typological setout of the atrium and the arcade did not derive only from the functional needs, but it was a conscious reference to our rich local architectural tradition.

The big transition area of the Entrance is very important to the function of the School, because it has a multipurpose character and it is used for gatherings, exhibitions, musical performances etc. The placement of the Entrance on the basic axis of movement, it allows the visual and functional unification of the atrium with the street.

The repetition of certain elements of the volumes of the building, like the unit of the classroom, creates a readable size that assists the comprehension and the appropriation of the compound.

The designing of the individual units of the classrooms correspond to the needs of the different ages of the students of the School.  The classrooms for the younger students have their own courtyard towards the external side of the building, as is also the case with the Gymnasium.

The materials and the earthly colors enhance the harmonic inclusion of the building to the natural environment and the landscape of the region. The roughness of the materials is extremely valuable, especially in a country like ours that is characterized by an intense and blinding light, which lights the materials and then diffuses, promoting the colors and the substances, creating millions of shadows and tones. This game of light and shadow follows and accompanies the local architecture from its birth until today. 

Architects: Dimitris Isaias, Tasis Papaioannou
In collaboration with Stavros Gyftopoulos, Thimis Dougas, Maria Kyriazi, Nikoletta Lahana, Charis Athanasopoulou, Athina Theodoropoulou
Design: 2001-2002. 
Construction: 2003 – 2004.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών
Αρσάκεια Σχολεία Πατρών

ΧΑΡΤΗΣ

ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΣΟΥ ΣΤΟ ARCHETYPE

Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους:

Μέσα από το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου στο archetype.gr Συνδέσου Εδώ
Αν δεν έχεις ήδη λογαριασμό, μπορείς να δημιουργήσεις το προφίλ του αρχιτεκτονικού σου γραφείου Εγγράψου Εδώ
Εναλλακτικά, μπορείς να μας στείλεις πληροφορίες και φωτογραφίες για το έργο σου στο info @ archetype.gr Στείλε Πληροφορίες