ΠΕΡΙΟΧΗ:
Μάνη, Ελλάδα
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ:
Φεβρουάριος 2018 - Μάρτιος 2018
ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΕΡΓΟΥ:
Μάιος 2021
"Πέτρα παντού. Στα καλντερίμια, στα πυργόσπιτα, στις εκκλησιές. Μια τεράστια πέτρα ολόκληρη η Μάνη, που για να τη δεις θέλεις τρεις ζωές, μια για το βουνό, μια για τη θάλασσα και μια για τους ανθρώπους"
-Άγνωστος Μανιάτης για τον τόπο του.
φωτογραφία από το χωριό της Πηγής 22 Απριλίου 2019
Η κεντρική ιδέα του θέματος εμπνέεται από ένα ιδιαίτερο οικιστικό χαρακτηριστικό της Μάνης, τα Ξεμόνια. Τα Ξεμόνια, μοναχικοί πύργοι ή μικρά οικιστικά σύνολα, έστεκαν μοναχικά στο τραχύ τοπίο της Μάνης, λειτουργώντας ως παρατηρητήρια ή καταφύγια. Οι λιθόκτιστοι πύργοι από μακριά μοιάζουν σαν ένα ακόμα στοιχείο του τόπου, σαν μονολιθικές εξάρσεις του εδάφους.
Το οικιστικό συγκρότημα έρχεται να οργανώσει μια δυναμική χάραξη στο οικόπεδο, που οριοθετεί τις θέσεις, τους χώρους στάθμευσης και τις εισόδους των κατοικιών. Τα σύγχρονα πυργόσπιτα αναπτύσσονται σε στενή σχέση με το φυσικό ανάγλυφο, αποτελώντας, όπως και στην παραδοσιακή Μανιάτικη αρχιτεκτονική, αναπόσπαστο στοιχείο του τόπου που τα γέννησε. Η πέτρινη μάζα τους συμμετέχει σχεδιαστικά και δομικά στη διαμόρφωση των υψομετρικών διαβαθμίσεων και των ζωνών που αποτελούν τους ζωτικούς χώρους διημέρευσης των κατοικιών. Η σύνθεση ολοκληρώνεται με δυο δυναμικές εξάρσεις που εκφράζονται με τη μορφή πύργων, και αποτελούν το σημείο αναφοράς για κάθε κατοικία. Οι δυο κατοικίες δεν αναπτύσσονται ανεξάρτητα μέσα στο οικόπεδο αλλά αποτελούν ένα σύνολο, δίνοντας από μακριά μια μοντέρνα επαν-ερμηνεία των παραδοσιακών ξεμονιών.
Τα υλικά που επιλέγονται για την κατασκευή των πυργόσπιτων είναι ένας συνδυασμός τοπικών υλικών, με την πέτρα να διαθέτει τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Τα κτίρια είναι εξ ολοκλήρου πέτρινα, με τα σενάζ των κατασκευών να αφήνονται εμφανές μπετό. Τα δάπεδα των κατοικιών επιστρώνονται από τσιμεντοκονία, προκειμένου να τονίζεται η αίσθηση της συνέχειας και της ροής σε όλους τους χώρους τους.
Τίτλος μελέτης: Μονόλιθοι
Θέση μελέτης: Πλάτσα, Μεσσηνία
Αρχιτεκτονικό γραφείο: Desypri & Misiaris Architecture
Αρχιτέκτονες: Δεσύπρη Αιμιλία Ήρα, Μησιάρης Αριστείδης
Μελέτη εφαρμογής: Δεσύπρη Αιμιλία Ήρα, Μησιάρης Αριστείδης
Στατική μελέτη: Detail Plus
Μηχανολογική μελέτη: Detail Plus
Τρισδιάστατες απεικονίσεις: Cad Monkeys
Επιφάνεια οικοπέδου: 3200.00m²
Συνολική επιφάνεια έργου: 290m²
Χρόνος μελέτης: 2018
“Stone everywhere. Stone in the cobbled streets, the tower houses and the churches. An enormous stone is the entire Mani, which you need three lives to see. One for the mountains, one for the sea and one for the people”.
-Anonymous traveler in Mani
The main ‘idea’ behind the project was to acknowledge and find inspiration in a special feature of Mani’s residential forms – the ‘Ksemonia’. This were isolated towers or small residential complexes in the rugged landscape of Mani, operating as shelters or observation points. From afar, these stone-built towers appear as just one more element of the land, like monolithic outbursts from the soil, yet their very existence records the imprint of the turbulent life of the traditional Mani on this remarkable landscape.
The residential complex, consisting of two stone houses, is organized around two towers, placed in the plot so as to also allow a dynamic arrangement of the outdoor spaces and the entrances to the houses, and to define additional spaces such as the parking areas.
The modern tower-houses are designed to be in close connection with the natural landscape – just as is the case with the traditional Mani architecture, which became an integral part of the place that gave birth to it. Their stone mass shapes the outdoor and indoor spaces, both structurally and aesthetically, and forms the levels and the zones that will 'host' life.
Although the main composition is expressed in the form of the towers, their extensions which make up the rest of the complex do not exist independently within the plot, but rather are brought together into a whole – echoing the established architectural forms of the region, but in so doing also providing a modern interpretation of those same traditional typologies.
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: