
ΕΓΓΡΑΨΟΥ
για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!
Thank you!
You have successfully joined our subscriber list.
για να λαμβάνεις τα νέα του Archetype στο email σου!
You have successfully joined our subscriber list.
Uploaded by: Archetype Editor
ΠΕΡΙΟΧΗ:
Οχρίδα, Ελλάδα
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ:
Ιούλιος 2024 - Σεπτέμβριος 2024
Η αρχική ιδέα προήλθε από τα ίδια τα ζητούμενα του διαγωνισμού: να φέρουμε κόσμο στην παρηκμασμένη δυτική πλευρά της πόλης της Οχρίδας. Αυτό επιδιώκεται με την επιλογή των προγραμμάτων (κωπηλασία, γυμναστήριο, εστιατόριο/μπαρ, αναγνωστήριο), τα οποία από μόνα τους λειτουργούν ως πόλος έλξης και κοινωνικοποίησης. Η επιλογή των συγκεκριμένων προγραμμάτων έγινε έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες του αθλητισμού, της ψυχαγωγίας, ακόμα και της εργασίας, τόσο των ντόπιων όσο και των τουριστών.
Περιβάλλοντας χώρος
Ο περιβάλλοντας χώρος έπρεπε να διασφαλίζει α) πρόσβαση από πεζούς και αυτοκίνητα, β) ελάχιστη παρέμβαση πάνω στα φυσικά στοιχεία, γ) χώρους για συγκέντρωση κόσμου. Η μέθοδος που επιλέχθηκε για να οργανωθούν όλοι αυτοί οι χώροι, ήταν η επέκταση του ίδιου του κανάβου του κτιρίου από τον Boris Chipan, σε ολόκληρο το site. Ουσιαστικά, οι μικρές ορθογώνιες πλατείες μεταξύ των μονοπατιών από βότσαλο καταλαμβάνουν 3χ3 κομμάτια του αρχικού κανάβου, δημιουργώντας έναν μεγαλύτερο, πολλαπλάσιο του αρχικού κανάβου. Σε κάποιες πλατείες είναι στρωμένο βότσαλο, προσφέροντας περισσότερα μέρη ανακάλυψης από τους επισκέπτες. Το πάρκο χωρίζεται από την κύρια ζώνη πεζών από τη Vasil Stefoski και από τον διαγώνιο άξονα, ο οποίος καθορίζεται από την ίδια την κλίση του κτιρίου μέσα στο οικόπεδο και περιλαμβάνει το πάρκινγκ και το κτιριακό σύμπλεγμα, καταλήγοντας με τη μορφή προβλητών μέσα στο νερό.
Το πάρκινγκ είναι τοποθετημένο πίσω από τα κτίρια, έτσι ώστε να μην εμποδίζει την οπτική επαφή με τη λίμνη.
Οι προβλήτες αποτελούν την επέκταση του κτιρίου μέσα στο νερό. Στην απόληξή τους υπάρχει ένα τμήμα με κλίση, για την ευκολότερη πρόσβαση των κωπηλατών στο νερό. Οι προβλήτες ενώνονται στο πίσω τμήμα ανάμεσα στα δυο κτίρια, εκεί όπου φυλάσσονται τα κανό, σηματοδοτώντας και γεωμετρικά αλλά και με τη χρήση της ξύλινης σανίδας ότι πρόκειται για τη ναυτική ζώνη.
Το υπάρχον παραλίμνιο πεζοδρόμιο διαιρείται και επεκτείνεται για να φιλοξενήσει και κυκλοφορία ποδηλάτων, ενώ προτείνεται και η σύνδεσή του με την ανατολική πλευρά της πόλης.
Το κανάλι του νερού χωροθετεί μια κεντρική πλατεία μπροστά στη νότια όψη του κύριου κτιρίου, υπενθυμίζοντας την κοντινή του σχέση με το νερό.
Παρεμβάσεις στα κτίρια
Οι μετέπειτα προσθήκες (πέργκολες, υαλοστάσια και κλειστοί χώροι) αλλοιώνουν την καθαρότητα της ιδέας του αρχιτέκτονα. Πρώτο βήμα αποτελεί η αφαίρεση των έξτρα στοιχείων, επαναφέροντας την εξωτερική εμφάνισή του σχεδόν στην αρχική.
Τα νέα προγράμματα προσαρμόζονται στα υπάρχοντα κελύφη, ωστόσο κάποιες τροποποιήσεις έπρεπε να γίνουν για να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή κυκλοφορία και οπτική επαφή τόσο με τη λίμνη όσο και με τους χώρους μεταξύ τους.
Στο δευτερεύον κτίριο, τοποθετήθηκαν στο «τυφλό τμήμα» οι βοηθητικοί χώροι της κωπηλασίας (αποδυτήρια και αποθήκη), ενώ στο ανατολικό κοινωνικό κομμάτι τοποθετήθηκε ένα αναγνωστήριο καφέ. Στην εξωτερική τοιχοποιία, στο νότιο τμήμα του καφέ, ανοίχτηκαν ανοίγματα για να το συνδέσουν οπτικά με τη λίμνη.
Ανάμεσα στα δυο κτίρια τοποθετήθηκε μια ελαφριά μεταλλική κατασκευή, η οποία λειτουργεί ως χώρος αποθήκευσης των κανό.
Στο κύριο κτίριο ήταν σημαντική η δημιουργία ενός κύριου χώρου υποδοχής και κυκλοφοριακής και οπτικής επικοινωνίας μεταξύ των δυο ορόφων. Σίγουρα προγραμματικά καταλήγει να έχει πιο εξωστρεφή χαρακτήρα από ό,τι πρωτύτερα. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα foyer, αφού το δυτικό τμήμα του, στο οποίο τοποθετήθηκε και η σπειροειδής σκάλα, είναι διπλού ύψους. Ο χώρος αυτός φιλοξενεί και τη reception, η οποία είναι υπεύθυνη και για το γυμναστήριο και για το εστιατόριο εξοικονομώντας πολύτιμο χώρο. Η αρχική κλίμακα αφαιρείται.
Το ισόγειο περικλείεται με γυαλί πίσω από τις κολόνες, οριοθετώντας τον χώρο του γυμναστηρίου και της κεντρικής εισόδου/foyer. Οι βοηθητικοί χώροι του γυμναστηρίου βρίσκονται συγκεντρωμένοι δίπλα ακριβώς στο πέτρινο τοιχίο στήριξης και φαίνονται ως μια επέκτασή του.
Στον πρώτο όροφο τοποθετείται το εστιατόριο/μπαρ. Σημαντικό στοιχείο του ορόφου είναι η απρόσκοπτη θέα μέσα από τις αρχικές τζαμαρίες και η επανάχρηση των μπαλκονιών ως χώρων με ψηλά καθίσματα, επιτρέποντας την απόλαυση ποτού με θέα την Οχρίδα. Οι βοηθητικοί χώροι τοποθετούνται στο βάθος, ακριβώς για να μην αποσπούν καθόλου τη θέα προς τη λίμνη.
Και στους δυο ορόφους οι εσωτερικές διαρρυθμίσεις προσαρμόζονται στις όψεις, χωρίς να μπαίνουν στη μέση σε κάποιο από τα αρχικά ανοίγματα.
Τα κτίρια είναι βαμμένα εξωτερικά με λευκό χρώμα, κάνοντάς τα να ξεχωρίζουν μέσα στη φύση. Οι κολόνες μέσα και έξω γδύνονται, αποκαλύπτοντας το μπετό από το οποίο είναι κατασκευασμένες. Τα κουφώματα αντικαθιστούν τα πρώην ξύλινα κουφώματα με ίδια ανακατασκευασμένα σε μεταλλικά, με μικρές τροποποιήσεις στις πόρτες για την καλύτερη εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας του πρώτου ορόφου. Συνολικά επιδιώκεται μια ειλικρινής γλώσσα, επιτρέποντας τον οπτικό διαχωρισμό του τι είναι γνήσιο και τι είναι μετέπειτα προσθήκη.
Ομάδα μελέτης: Γιώργος Γενοβέζος, φοιτητής αρχιτεκτονικής, ΤΑΜΠΠ
The project is centered around the idea of revitalizing the western part of the city of Ohrid. This goal is pursued through the selection of programs such as rowing, a gym, a restaurant/bar and a study café, catering to both locals and tourists. The adaptation to the 1950’s modern building complex surrounded by green right next to the lake create a very interesting setting.
Surrounding Space Intervations
Important aspects of the site design include the minimal intervention to the natural elements, improved accessibility and new gathering spaces.
The organization is based on extending the building's grid, designed by Boris Chipan, to the entire site. Essentially, the small rectangular squares between the orthonormal paths create a larger multiple of the initial grid. The use of pebbles on the paths and in some squares complements the lakeside environment.
The park is divided by the main pedestrian entrance walkway and by the perpendicular axis, which includes the parking area, the buildings, the water canal, and the piers.
The piers act as extensions of the building into the water. At their ends, there is a sloping section for easier access by rowers. The piers merge between the two buildings where the canoes are stored, spatially and materially indicating the nautical zone.
The existing lakeside pedestrian path is preserved and extended to accommodate bicycle traffic as well. Its connection to the eastern part of the city is also proposed.
The water canal, along with the piers, creates a landmark while enhancing the park's relationship with the water.
Building Intervations
Later additions, such as pergolas, glazing, and enclosed spaces on the ground floor, should be removed as they alter the purity of the architect's original design.
The new programs adapt to the existing structures ensuring accessibility and maintaining visual contact with the lake.
In the secondary building, the changing rooms and storage for rowers are placed in its western side, while the study café is placed in its eastern more social side. Openings are created to visually connect it with the lake.
The lightweight metal structure between the two buildings serves as a storage area for the canoes.
In the main building, circulation is centralized, creating a visual connection between the two floors through the main entrance/foyer and its spiral staircase in the double-height space. Conveniently, the reception for all activities is located here. The original staircase is removed.
The ground floor is enclosed with glass behind the columns, defining the spaces for the gym and the main entrance/foyer.
The gym changing rooms concentrated right next to the stone retaining wall divide the space into two sections for cardio and weightlifting.
Two important features of the restaurant/bar on the first floor are the uninterrupted views through the original openings and the use of the balconies as bar areas, offering a unique experience.
Overall, an honest architectural vocabulary is sought, allowing a clear visual distinction between what is original and what is new.
Distinction: Honorable Mention
Design team: George Genovezos, architecture student, University of Patras
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: