ΠΕΡΙΟΧΗ:
Ελευσίνα, Ελλάδα
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΥΛΙΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Τα κυκλικά υποστηλώματα του κανάβου, η κεντρική είσοδος σε εσοχή, ο λοξός άξονας κίνησης (πασαρέλα), η εσωτερική περίκλειστη αυλή-αίθριο είναι στοιχεία συνθετικά της ελληνικής (αρχαίας-παραδοσιακής) αρχιτεκτονικής. Το αίθριο-χώρος ζωής των μεσογειακών περιοχών, η διαδοχή υπαίθριου-ημιυπαίθριου-κλειστού χώρου, η γραμμική στοά των στεγασμένων κινήσεων, η αναφορά στην αρχιτεκτονική παράδοση της περιοχής είναι στη δομή και όχι στη μορφή του κτιρίου. Η λειτουργικότητα και αλήθεια της κατασκευής, οι απλές γεωμετρικές μορφές και τα αδρά υλικά είναι οι αρετές που κάνουν τα εργοστασιακά κτίρια προσφιλή και ελκυστικά. Έτσι, ο κυλινδρικός όγκος της σκηνής του θεάτρου, η καμπυλωτή στέγη του αμφιθεάτρου, οι επιμήκεις όγκοι των γραφείων με πλήρη και μεγάλα υαλοστάσια, τα πλαίσια οπλισμένου σκυροδέματος στο φουαγιέ του αμφιθεάτρου και στο αίθριο του πρώτου ορόφου των γραφείων, οι οπές στα μεγάλα τοιχία, είναι στοιχεία αντίστοιχα με στοιχεία της τοπικής βιομηχανικής αρχιτεκτονικής.
Προτείνονται σύγχρονα και ανθεκτικά υλικά, με χαμηλό κόστος κατασκευής και συντήρησης, συμβατά με μια ποιοτική κατασκευή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Εμφανές έγχρωμο σκυρόδεμα στον φέροντα οργανισμό, θερμομονωτικά κουφώματα αλουμινίου και περσίδες σκούρας ανοδίωσης, γαλβανισμένα μεταλλικά στοιχεία, ξύλινο δάπεδο στην πασαρέλα, οροφή από φύλλα χαλκού στο αμφιθέατρο και γυαλί σε διάφορες μορφές (διάφανο, αμμοβολιμένο, ριγέ), αρμολογημένο έγχρωμο χτενιστό μπετόν με βότσαλα ή έγχρωμοι κυβόλιθοι στους εξωτερικούς χώρους είναι στοιχεία που αποτελούν μια διαφορετική έγχρωμη ανάγνωση και πρόταση της αρχιτεκτονικής των εμφανών υλικών. Η βασική μάζα του κτιρίου είναι ένα «Γ» με σαφήνεια δομής. Επιμήκη διάτρητα τοιχία από οπλισμένο σκυρόδεμα οριοθετούν την αρχή-τέλος ή την αλλαγή κατεύθυνσης του στερεού, συντελούν στην αντισεισμική αντοχή και απελευθερώνουν το εσωτερικό.
Το Γ στεγάζεται από μια πλάκα σε πρόβολο, με απλή ίσια μορφή και δυνατότητα ελεύθερης κίνησης του κτιρίου κάτω από αυτήν. Το αμφιθέατρο δείχνει τη λειτουργία και την κατασκευή του στη μορφή του. Αποτελείται από δύο κεκλιμένα τοιχία οπλισμένου σκυροδέματος που στηρίζουν τα δικτυώματα της οροφής, από έναν κόλουρο ημικώνο από οπλισμένο σκυρόδεμα (σκηνή) και από έναν χαμηλότερο όγκο που στεγάζει τους χώρους υποστήριξης και την είσοδο από το φουαγιέ.
Εσωτερικά, τα χωρίσματα γραφείων είναι από σκελετό αλουμινίου και γυαλί, γυψοσανίδα ή μελαμινικά πάνελ με μόνωση ορυκτοβάμβακα για λόγους ευελιξίας σε νέες διαρρυθμίσεις, τα δάπεδα στους κοινόχρηστους χώρους από αρμολογημένο μωσαϊκό και στα γραφεία υπερυψωμένα με τελική επίστρωση P.V.C, οι επενδύσεις των τοίχων φουαγιέ και αμφιθεάτρου και το δάπεδο του αμφιθεάτρου από ξύλο δρυός. Οροφές από εμφανές σκυρόδεμα με ειδικά βερνίκια εμποτισμού ή ψευδοροφές γυψοσανίδων όπου το απαιτεί ο κλιματισμός και οι εγκαταστάσεις.
Η επισκεψιμότητα, λόγω της χρήσης του, καθώς και η δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας του αμφιθεάτρου σε συνδυασμό με την αυλή-αίθριο με ανεξάρτητη πρόσβαση, θα βοηθήσουν πολιτιστικά και οικονομικά την ευρύτερη περιοχή. Προτείνεται η δημιουργία ενός οικιστικού-αρχαιολογικού-πολιτιστικού πλέγματος που θα περιλαμβάνει το κτίριο της Π.Ε.Δ.Α., το παλιό Ελαιουργείο, τις εγκαταστάσεις των εργοστασίων Βότρυς, Κρόνου και Ίρις, τον αρχαιολογικό χώρο και την κοντινή μαρίνα σκαφών, με συνέπεια την απελευθέρωση του θαλάσσιου μετώπου.
Αρχιτεκτονική Μελέτη: Paly Architects
Ομάδα Μελέτης: Γιώργος Σταθόπουλος, Νίκος Λυκούδης, Ισμήνη Παπασπηλιοπούλου, Ελευθερία Χατζή, Νίκος Σίνης, Μαριτίνα Διαμαντοπούλου, Κωνσταντίνα Δημητρακάκη
BASIC PRINCIPLES OF THE SYNTHESIS
ARCHITECTURAL ELEMENTS - CONSTRUCTION MATERIALS:
The design grid approach with the use of round pillars, the central recessed entrance, the oblique movement axis, the internal enclosed courtyard-patio are elements of the Greek (ancient-traditional) architecture. The patio – a commonly used space in the Mediterranean regions, the succession of outdoor-semi-outdoor-enclosed spaces, the linear gallery of all covered movement axes, the reference to the architectural tradition of the area which lies the structure and not in the form of the building.
The functionality and truth of construction, simple geometric shapes and rugged materials are the virtues that make factory buildings look loving and attractive. Thus the cylindrical volume of the theatrical stage, the curved roof of the amphitheater, the elongated volumes of the offices with full and large glass panels, the reinforced concrete frames in the foyer of the amphitheater and the atrium of the first floor of the offices, the holes in the large walls, are elements corresponding to the ones of the local industrial architecture.
Modern and durable materials with low manufacturing and maintenance costs are proposed that meet the quality standards of contemporary Greek reality. Colored concrete in the building’s structural elements, aluminum insulating windows and dark anodized blinds, galvanized metallic elements, wooden floor in the walkway, copper plate roofing in the amphitheater and glass in various forms (transparent, sandblasted, striped), striped-combed colored concrete with pebbles or colored blocks on the outside spaces are elements that represent a different color approach to the architecture of visible materials. The main part of the building is designed as an ‘L’ shape with clean structure.
Elongated perforated reinforced concrete walls define the beginning-end or change of direction of the solid, contribute to the seismic resistance and liberate the interior space of structural restrictions. The ‘L’ shaped building is housed by a cantilever slab with a simple straight structure that provides the ability to move freely under it. The form of the amphitheater depicts its function and structure. It consists of two reinforced concrete sloping walls supporting the roof metallic meshes, a truncated semi-cone of reinforced concrete (stage) and a lower volume housing the support areas and the entrance from the foyer.
Inside, the office partitions are made of aluminum and glass, gypsum boards or melamine panels with mineral wool insulation for flexibility in case of future rearrangements, mosaic flooring in communal spaces, raised flooring with PVC coatings in the office areas, and oak wood finish in the foyer and amphitheater walls and floor. Ceilings are made of concrete with special varnishes or suspended plasterboard ceilings wherever air conditioning or other installations require.
The amphitheater is easily accessible and can operate individually, a fact that combined with the use of the yard-patio that has independent access will aid the cultural and economic growth of the nearby region. Furthermore, a residential-archaeological-cultural grid that will include the building of the PEDA, the old olive mill, the premises of the Votrys, Kronos and Iris factories, the archaeological site and the nearby marina, is proposed that will alter waterfront’s industrial character.
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: