ΠΕΡΙΟΧΗ:
Αθήνα, Ελλάδα
Το έργο βραβεύτηκε με το Α' Βραβείο Καλύτερου Πρώτου Έργου Νέου Αρχιτέκτονα στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2021.
Το έργο αφορά τη διαμόρφωση των γραφείων στην Αθήνα τής πολυεθνικής εταιρείας Orfium. Πρόκειται για μια ταχέως αναπτυσσόμενη εταιρεία, που ασχολείται με τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων στον χώρο της μουσικής.
Στόχος μας ήταν να σχεδιαστεί ένας χώρος φιλικός, ευχάριστος και λειτουργικός για τους εργαζομένους της, που ως κύριο σκοπό θα έχει την ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ τους και την προτροπή στην ομαδικότητα και τη συνεργασία.
Μεγάλη πρόκληση υπήρξε το γεγονός πως έπρεπε να κινηθούμε έχοντας ως δεδομένο ότι το κέλυφος και τα βασικά στοιχεία του κτιρίου έπρεπε να παραμείνουν αδιάβλητα. Συνεπώς, οι επεμβάσεις μας περιορίστηκαν στην εσωτερική διαρρύθμιση και την επίπλωση των χώρων, δημιουργώντας μια κατάσταση πλωτή μέσα σε ένα αυστηρό περίγραμμα.
Πρώτο στάδιο ήταν η κατανόηση της δομής και του τρόπου οργάνωσης της εταιρείας, και η μετάφραση του συστήματος αυτού σε χώρο. Έτσι, οδηγηθήκαμε στον σχεδιασμό γραφείων ανοιχτής διάταξης (open plan), προσπαθώντας να εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο τις πηγές φυσικού φωτισμού και αερισμού του κελύφους. Νησίδες που φιλοξενούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες εργασίας, κατανέμονται ρυθμικά στον χώρο, με σεβασμό στη μορφή και τις χαράξεις του.
Η συνεργασία και η επικοινωνία προωθούνται μέσω των πολλαπλών μικρών ή μεγαλύτερων αιθουσών συνεδριάσεως, αλλά κυρίως μέσω του χώρου του αμφιθεάτρου. Στον χώρο αυτόν, ο οποίος περιλαμβάνει, εκτός από το αμφιθέατρο, έναν οργανωμένο χώρο φαγητού, μια κοινόχρηστη βιβλιοθήκη και ένα τραπέζι ping-pong, μπορεί κανείς να συνδιαλλαγεί και να έρθει σε ουσιαστική επαφή με τους συνεργάτες του. Για να το πετύχουμε αυτό, δανειστήκαμε τη δυναμική τού σχεδιασμού μιας πλατείας. Κυρίαρχο στοιχείο της «πλατείας» αυτής είναι το αμφιθέατρο, που λειτουργεί ως χώρος χαλάρωσης και παιχνιδιού. Παραδίπλα, μεγάλοι μοναστηριακοί πάγκοι φαγητού καλούν τους εργαζόμενους να φάνε μαζί, ενθαρρύνοντας έτσι τον διάλογο και τη γνωριμία μεταξύ τους. Ο κεντρικός χώρος συσκέψεων βρίσκεται επίσης σε αυτό το επίπεδο, ανοικτός για την υποδοχή εξωτερικών συνεργατών, οι οποίοι μυούνται απευθείας στην ιδιαίτερη αυτή κουλτούρα.
Καθώς τα γραφεία εκτείνονται σε τρία επίπεδα, υπάρχει μια σταδιακή μετάβαση ανεβαίνοντας από τις πιο “εξωστρεφείς” χρήσεις της εταιρείας, σε αυτές που απευθύνονται αποκλειστικά στους εργαζομένους της. Στο μεσαίο επίπεδο συναντάμε την αίθουσα υποδοχής και αναμονής κοινού, απ’ όπου ο επισκέπτης καθοδηγείται στους ορόφους. Το τελευταίο επίπεδο είναι αποκλειστικά γραφειακός χώρος.
Η χρωματική παλέτα λειτουργεί ως σήμανση διαφορετικών ποιοτήτων. Το πράσινο χρώμα χρησιμοποιείται κυρίως στους γραφειακούς χώρους, ενώ το πορτοκαλί εκεί όπου προτρέπεται η συνδιαλλαγή και αλληλεπίδραση. Ο χρωματικός αυτός κώδικας βοηθά στη γρήγορη προσαρμογή των εργαζομένων, καθώς πρόκειται για μια συνεχώς αναπτυσσόμενη εταιρεία με γρήγορες εναλλαγές και δυναμικές.
Αρχιτέκτονες: ελStudio
Ομάδα Μελέτης: Ελένη Σταματίου, Ηρώ Αθανασίου
Ηλεκτρολογική Μελέτη: ελStudio
Επίβλεψη: Ελένη Σταματίου
Φωτογραφία: Lama Pictures
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΡΑΦΕΙΟΥ
Το ελStudio είναι ένα αρχιτεκτονικό γραφείο με έδρα την Αθήνα και διεθνείς συνεργασίες, με εφαρμογές σε ένα ευρύ φάσμα οικοδομικών τυπολογιών. Λειτουργεί από το 2018 και ιδρύθηκε από την Ελένη Σταματίου, η οποία είναι απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ε.Μ.Π. Πλέον, η ομάδα αποτελείται από μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να μπορεί να ανταποκριθεί σε κάθε είδους ανάγκη τής αρχιτεκτονικής, από τη μελέτη μέχρι και την κατασκευή.
The project is about the renovation of the Athens offices of the multinational company Orfium. Orfium is a fast-growing company dealing with the management of copyright in the field of music.
Our goal was to design a space that is friendly, pleasant and functional for its employees, and its main purpose is to strengthen the relations between them and to encourage teamwork and cooperation.
A great challenge was the fact that the shell and the basic elements of the building had to remain intact. Therefore, our interventions were limited to the interior layout and furnishing of the spaces, forming a floating situation within a strict contour.
The first step was to understand the structure and organization of the company, and to translate this system into space. Thus, we were led to design open plan spaces trying to make the most out of the natural light and ventilation sources of the shell. Islands that host smaller or larger working groups, are distributed rhythmically in the space, with respect to its form and outlines.
Collaboration and communication are promoted through the multiple smaller or larger meeting rooms but mainly through the amphitheatre space. In this space, which includes, in addition to the amphitheatre, an organized dining area, a communal library and a ping-pong table, one can reconcile and get in touch with his colleagues. To achieve this, we imitated the dynamics of a square. The dominant element of this "square" is the amphitheatre that functions as a place of relaxation. Right next to this, large monastery dining tables invite employees to eat together, thus encouraging dialogue and acquaintance with each other. The central meeting room is also at this level welcoming the external partners who are directly introduced to this particular culture.
As the offices extend to three levels, there is a gradual transition as we move up from the most "extroverted" uses of the company, to those that are addressed exclusively to its employees. On the middle level one can find the reception area from where the visitor is guided to the floors. The last level is an exclusive office space.
The colour palette indicates different qualities. The green colour is mainly used in office spaces while orange is used where interaction is encouraged. This code of colours helps employees to quickly adapt in their new environment as it is a constantly growing company.
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: