ΠΕΡΙΟΧΗ:
Σαντορίνη, Ελλάδα
Το έργο βρίσκεται στην Επισκοπή Γωνιάς, στη Σαντορίνη. Πρόκειται για εκτενή λειτουργική, δομική και εξωτερικά μορφολογική επέμβαση σε ένα κτήριο χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, που αποτελείται από έξι χώρους στεγασμένους με σταυροθόλια, συνολικής έκτασης 95μ². Η αρχική του χρήση ήταν στάβλος και αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη.
Ο μετασχηματισμός αυτού του παλαιού κτιρίου σε μια σύγχρονη εξοχική κατοικία ήταν μια απαιτητική πρόκληση, καθώς έπρεπε να συνυφανθούν διαφορετικές πτυχές της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, όπως μορφές, δομή, παραδοσιακά στοιχεία και κατασκευή, με τις σύγχρονες απαιτήσεις των ιδιοκτητών.
Ο γλυπτικός όγκος της κεντρικής κολώνας όπου συγκλίνουν τα τέσσερα σταυροθόλια, αποτελεί τον κατακόρυφο άξονα γύρω από τον οποίο αναπτύσσονται οι λειτουργίες στο εσωτερικό της κατοικίας. Ο περιρρέων χώρος αφήνεται ελεύθερος και ανοιχτός και παραλαμβάνει το καθημερινό, την τραπεζαρία, την κουζίνα και το κύριο υπνοδωμάτιο. Σχεδιάζεται επίσης και ένα δεύτερο υπνοδωμάτιο πιο ιδιωτικού χαρακτήρα. Κάθε ένα από τα υπνοδωμάτια συνοδεύεται από ένα λουτρό en suite. Tα δύο λουτρά και το δεύτερο υπνοδωμάτιο εντάσσονται σε μια ζώνη που δεν περιλαμβάνεται στην κυκλική ανάπτυξη των υπόλοιπων λειτουργιών.
Η υπαίθρια εκτόνωση των λειτουργιών διημέρευσης μοιράζεται ανάμεσα στην μπροστινή αυλή, στην οποία βαίνει ο εσωτερικός χώρος του ισογείου, και την έκταση του δώματος, στην οποία ο επισκέπτης οδηγείται μέσω μιας ανοιχτής σκάλας που περιελίσσεται γύρω από τον δυτικό τοίχο του κτηρίου. Στην αυλή υλοποιείται μια πισίνα 40μ² με τον περιβάλλοντα υπαίθριο χώρο καθιστικού και τραπεζαρίας, ο οποίος περιλαμβάνει και τη διαδρομή που οδηγεί από την εξωτερική είσοδο του δρόμου στην είσοδο της κατοικίας. Το δώμα παραλαμβάνει τη λειτουργία ενός ανοιχτού χώρου καθιστικού με κτιστές παραδοσιακές παγκάδες.
Οι εξωτερικές φόρμες είναι αυστηρές και γραμμικές και συμπληρώθηκαν με ιδίου ύφους συνθετικές χειρονομίες, σε αντίθεση με τη ρευστή, γλυπτική εσωτερική ογκοπλασία. Αποφασίστηκε να διατηρηθούν ανέπαφες οι εσωτερικές φόρμες των δομικών στοιχείων του κτιρίου και να συμπληρωθούν με την προσθήκη μόνο των απαραίτητων χτιστών επίπλων, καθώς πρόκειται για ένα έργο παραδοσιακής τέχνης, μοναδικό και αξιοσέβαστο, το οποίο αναδεικνύεται περαιτέρω μέσω της αντίθεσής του με την εξωτερική συνθετική και μορφολογική αυστηρότητα.
Η απάντηση στο ζήτημα της έλλειψης επαρκούς φυσικού φωτός στο υφιστάμενο κτίσμα, δόθηκε με τον επανασχεδιασμό της πρόσοψης και την προσθήκη ανοιγμάτων, συμβατών με τη λιτή εξωτερική μορφολογική γραφή, όπως επίσης και με δημιουργία φεγγιτών στον χώρο των λουτρών. Οι φεγγίτες αυτοί λειτουργούν και ως λειτουργικό μέρος του καθιστικού που υλοποιείται στο δώμα της κατοικίας. Η χρήση παραδοσιακών υλικών στη σύγχρονη εκδοχή τους (έγχρωμος σοβάς, στιλβωμένο κονίαμα με λάβα), σύγχρονες λεπτομέρειες φωτισμού, καθώς και εξολοκλήρου σχεδιασμένα κτιστά έπιπλα ολοκληρώνουν τον συγκερασμό παλαιού και νέου.
Συνολικά, μέσα από τον επανασχεδιασμό ενός τέτοιου παλαιού κτίσματος, η αρχιτεκτονική αντιμετωπίζεται ως ένα αδιάρρηκτο νήμα, συνεχές μέσα στη ροή του χρόνου, που σέβεται το παρελθόν όμως και δε μαυσωλειοποιεί την παράδοση. Αντιθέτως, της επιτρέπει να επεκτείνει τη διαχρονικότητά της εκσυγχρονίζοντάς την.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ - ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Plan b architects
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ: Ventouris Photography
ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ:
ΟΨΕΙΣ-ΕΠΙΚΑΛΥΨΕΙΣ: KOURASANIT
ΚΟΥΦΩΜΑΤΑ (αλουμινίου-ξύλινα-συνθετικά-εξαρτήματα): WOODHOUSE ARVANITIS
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ: PLACED
ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΔΑΠΕΔΑ (ξύλο-πέτρα-σταμπωτά-πλακάκια-κόλλες): KOURASANIT, NOVAMIX
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ (κήπος-πέργκολα φυτά-πετρώματα-πράσινη στέγη-μελέτη φύτευσης, διακόσμηση): ΑΓΡΟΚΗΠΙΟ, ΣΚΟΠΕΛΙΤΗΣ
ΠΙΣΙΝΑ: ΑΦΟΙ ΔΑΡΖΕΝΤΑ
ΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ: ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΡΓΥΡΟΣ
ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΣΤΟΜΙΑ: MITSUBISHI
ΔΑΠΕΔΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ (ξύλινα-μαρμάρου-πλακιδίων-ρητινούχα): KOURASANIT
ΜΠΑΝΙΟ (είδη υγιεινής-πλακάκια-αξεσουάρ): FS BAGNO
ΦΩΤΙΣΜΟΣ (μελέτη-φωτιστικά σώματα): PLACED
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (διακόπτες-θυροτηλεοράσεις): E-ROUSSOS
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ (μοκέτα-χαλιά-ταπετσαρίες-υφάσματα-κουρτίνες): SARLAS CONTRACTS
ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ (μέταλλο-ΙΝΟΧ-γυαλί-ξύλο): ΑΓΑΠΙΟΣ ΣΚΟΠΕΛΙΤΗΣ
Μπορείς να καταχωρήσεις το έργο σου με έναν από τους τρεις παρακάτω τρόπους: